Abstrakt:
Práce se zabývá algoritmy počítačové grafiky využívajícími
pokročilé techniky mapování textur pro zvyšování úrovně detailů nerovných
povrchů. Stručně seznamuje s historií vývoje a architekturou moderních
grafických karet a základními vlastnosti programovacího jazyka Cg pro
grafické akcelerátory. Podrobně jsou popsány v praxi používané algoritmy
pro simulaci zakřivení povrchu jako jsou normal (bump) mapping a parallax
mapping, včetně vysvětlení základních používaných pojmů a principů.
Zvláštní pozornost je věnována metodě displacement mapping a její realizaci
na moderních grafických kartách. Popsána jsou možná vylepšení uvedených
metod se zaměřením na problémy implementace metody displacement
mapping. Součástí práce je program umožňující vizualizovat popsané metody
včetně vylepšení. Diskutovány jsou výsledky otestování programu
na různých grafických kartách. Jednotlivé metody a vylepšení jsou
porovnány, a to jak z hlediska kvality zobrazení, tak i rychlosti.
Klíčová slova:
normal mapping, parallax mapping, displacement mapping, Cg
|